Young professionals aantrekken

Estelle Bredius (Chubb) en Jonathan van der Horst (HDI)

Young professionals aantrekken

Bijna elke bedrijfstak is op zoek naar personeel en dat is voor de verzekeringsmarkt niet anders. Maar hoe en waar vinden we die nieuwe aanwas? Estelle Bredius (29, underwriting assistant technical lines bij Chubb en de young professional in de gastredactie van deze VNAB Visie) en voormalig Risk Insurance Trainee Jonathan van der Horst (25) vinden dat we veel meer de boer op moeten. “Laat zien hoe bruisend onze branche is en maak het meer aantrekkelijk.”

Voordat we ingaan op de hoofdvraag van dit artikel: hoe ben jij in de verzekeringsbranche terechtgekomen?

Estelle: “Ik studeerde rechten, werkte een tijdje bij een bank en volgde daarna een traineeship banking and insurance. Via mijn tante, die bij Marsh werkt, kwam ik daar terecht. Zij dacht dat ik verzekeringen wel leuk zou vinden en dat klopt. Sinds juni 2019 werk ik bij Chubb. Veel mensen rollen per toeval de verzekeringswereld in, voor mij geldt dat dus ook.” Jonathan: “Ik wilde advocaat worden en heb ook rechten gestudeerd, maar de advocatuur lag mij toch niet helemaal. Mijn vader, die expert is in de schadeverzekeringsbranche, wees mij op het Risk Insurance Traineeship van de VNAB. Dat leek mij wel wat. Het afgelopen jaar mocht ik bij HDI, Sedgwick en Havelaar & Van Stolk aan het vak snuffelen. Sinds 15 september werk ik op de schadeafdeling van HDI.”

“Maak meer gebruik van social media”

Hoe, denk jij, kunnen we jongeren bereiken?

Jonathan: “Ik raakte door de serie Law and Order geïnteresseerd in de advocatuur. Veel middelbare scholieren worden beïnvloed door hun situatie thuis, door beelden die ze op televisie of social media zien of doordat ze studies als pedagogie of psychologie gewoon vet en interessant vinden. Ik zou contact leggen met middelbare scholen en universiteiten om presentaties of gastcolleges te verzorgen. Tijdens mijn studie deden meer bedrijven dat, maar nooit eentje uit de verzekeringsbranche.” Estelle: “Op de banenmarkten die ik als scholier bezocht, stond inderdaad nooit een verzekeringsbedrijf. Ik denk dat we veel meer reclame kunnen maken, onder andere op social media. Ik zie allerlei filmpjes voorbijkomen van bedrijven die adverteren of zichzelf profileren. Dat zou de verzekeringsbranche ook kunnen doen. Veel jongeren bepalen hun studiekeuze op het soort baan die ze daarna met die betreffende studie kunnen krijgen, maar ze weten niet altijd dat je meer kanten op kunt, zolang je een aantoonbaar denkniveau hebt.

En hoe krijgen we jongeren enthousiast voor het vak?

Estelle: “We kunnen studenten die een raakvlak hebben met de branche bijvoorbeeld meer stages aanbieden en samenwerkingen met scholen voor aangaan. Zet filmpjes op social media als TikTok en YouTube waarin je laat zien dat de verzekeringsbranche ontzettend veel mogelijkheden biedt op een leuke baan met een goed salaris, waarin je veel kunt leren en kunt doorgroeien. Young Capital is daar bijvoorbeeld hartstikke goed in.” Jonathan: “De bedrijfscultuur is mij enorm meegevallen. Ik vind dat de verzekeringsbranche een frisse uitstraling heeft, met een flexibele en moderne manier van werken. Ook de kennissessies en masterclasses en daarnaast de borrels voor het sociale aspect dragen daaraan bij. Daar mogen we best wat meer reclame voor maken. Laat zien hoe bruisend onze branche is en maak het meer aantrekkelijk, zodat we tijdens de studie al zaadjes planten bij geschikte kandidaten.”

Tot slot: moet de verzekeringsbranche ook niet naar oudere leeftijdsgroepen kijken?

Jonathan: “We hebben niet alleen jong bloed nodig. Voor de dynamiek is het zeker goed om mensen met werk- en levenservaring aan te nemen. Zij kunnen jongeren veel leren.” Estelle: “Balans tussen jong en oud is in mijn optiek belangrijk, maar ook tussen ervaren en nieuw personeel. Ga ook op zoek naar uittreders bij andere bedrijfstakken. Dat kan je in verschillende hoeken zoeken, zoals piloten die al een tijd zonder werk zitten. Die hebben een goed werk- en denkniveau en kunnen met een frisse visie en werkethiek een mooie aanvulling zijn op de huidige groep medewerkers.”

‘Functies waarbij techniek en bedrijfskunde worden gecombineerd, zijn erg interessant’

Jelle Zaadnoordijk (23) volgt de masteropleidingen Innovation Management en Artificial Intelligence and Engineering Systems aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Tijdens zijn werk in restaurant Doyy ontmoette hij Mathy Boon, Vice-president Business Development bij Crawford & Company, en lid van de vaste redactie van deze Visie. “We raakten aan de praat en toen ik Mathy over mijn studies vertelde, vroeg hij of ik een plek zocht voor een afstudeeropdracht. Hij zei dat de verzekeringsbranche zat te springen om technische mensen en gaf mij zijn visitekaartje.

” Jelle ging langs bij Crawford en sprak daar met Product Owner Jasper Dijkman en HR Director Emmy Radelaar. Samen kwamen ze tot de conclusie dat een afstudeerstage bij Crawford niet mogelijk was. Wel werd er contact gelegd met Deloitte en Cap Gemini. De gesprekken met die bedrijven lopen nog, zegt Jelle. “Ik ben er relatief vroeg bij, want ik start in januari 2023 pas met afstuderen.” 

Zijn interesse is in ieder geval gewekt. “Tot voor kort wist ik nauwelijks iets van verzekeringen, op mijn eigen zorgverzekering na. Ik heb nooit gedacht dat een baan in die branche voor mij mogelijk was. Dat er ook functies zijn waarbij techniek en bedrijfskunde worden gecombineerd, vind ik erg interessant. Bij ons op de universiteit organiseren grote ondernemingen soms lunchbijeenkomsten, waarin zij zichzelf presenteren. Hier ligt een kans voor bedrijven uit de verzekeringsbranche, want een gratis lunch slaat vrijwel geen enkele student af.”

‘Functies waarbij techniek en bedrijfskunde worden gecombineerd, zijn erg interessant’
‘Functies waarbij techniek en bedrijfskunde worden gecombineerd, zijn erg interessant’

Zoeken binnen VNAB