'Het gebruik van technologie en data vergroot juist de klantgerichtheid'

Mark van Hout, Superscript

'Het gebruik van technologie en data vergroot juist de klantgerichtheid'

Vormen InsurTechs een bedreiging voor de verzekeringsbranche of zijn ze juist een welkome aanvulling? Wij vroegen het Mark van Hout, die acht jaar voor een ‘traditionele’ verzekeraar en makelaar werkte en in 2021 senior account manager werd bij Superscript, de broker die bedrijven in de technologie helpt bij het verzekeren van complexe risico’s. “Elke partij is een concurrent, maar we hebben elkaar nodig om tot nieuwe dingen te komen. InsurTechs kunnen de verzekeringsmarkt daarbij op sleeptouw nemen.”

Superscript werd opgericht door twee Engelsen, één met een technische en één met een verzekeringsachtergrond. Vanwege hun achtergrond ontstond als vanzelf een InsurTech, waarbij technologie en data een belangrijke rol spelen. Superscript biedt bedrijven op maat gemaakte en innovatieve verzekeringsoplossingen voor complexe en veranderende risico’s. Toen de Engelse verzekeraar en techbroker na de Brexit een locatie zocht om de Nederlandse en Europese markt te kunnen blijven servicen, kwam het in Rotterdam terecht. Een keuze die Mark van Hout wel kan begrijpen. “Rotterdam is de verzekeringshoofdstad van Nederland en kent een leuke community van start-ups en scale-ups.” Mark, die bestuurslid is van Young InSurance Nederland, werd aangetrokken als accountmanager en samen met een developer begon hij in het Groothandelsgebouw aan het Stationsplein. De afgelopen twee jaar kreeg hij er acht collega’s bij, vertelt hij in het pand dat in 1953 door koningin Juliana werd geopend en inmiddels de status van rijksmonument heeft. “Ik ben één van de twee accountmanagers/brokers, er is een manager operations en de overige collega’s zijn developers. Op het Engelse hoofdkantoor in Londen werken nog eens zo’n 120 collega’s.”

Wat onderscheidt Superscript van traditionele brokers?

“Dat we geen legacy hebben waarop we moeten voortborduren, is een groot voordeel. We zijn een techbedrijf in verzekeringen in plaats van een verzekeringsbedrijf met tech. Superscript heeft een unieke combinatie van specialistische brokers, techdevelopers, een datateam met data-analisten en we werken met machine learning om prijsoptimalisatie te kunnen realiseren en risico’s te analyseren. Al onze systemen en processen zijn en worden zo ontworpen dat we klanten gericht kunnen helpen.”

Wie zijn jullie klanten?

“Wij geloven in doen waar je goed in bent en je daarin specialiseren. Onze focus ligt daarom op financiële en medische bedrijven in de technologiesector en digital assests, zoals cryptoplatforms. Die bedrijven helpen we bij het verzekeren van risico’s op het gebied van beroeps- en bestuurdersaansprakelijkheid en cybercriminaliteit. Dat betekent niet dat we geen andere verzekeringen aanbieden of geen zaken doen met klanten buiten de techsector, maar wij merken dat startups en scale-ups in de techbranche het prettig vinden om met ons over hun risico’s en verzekeringen te praten. Als InsurTech spreken we dezelfde taal en hebben we een digitale focus.

Waar brengen jullie de risico’s onder?

“Net als traditionele makelaars kunnen wij op de Nederlandse en Europese verzekeringsmarkt polissen sluiten. Hoewel een aantal verzekeraars zeker appetite heeft voor opkomende industrieën, merken wij dat de techbranche niet makkelijk te verzekeren is. Dat komt omdat deze markt voor veel underwriters nog onbekend terrein is en er onvoldoende historische data aanwezig is om het risico in te schatten. Wij vinden het als broker onze taak om verzekeraars te helpen om de risico’s van deze sector begrijpelijker en interessanter te maken, zodat zij mee gaan doen.”

Vormen InsurTechs een bedreiging voor traditionele partijen in de branche?

“Dat vind ik niet. De traditionele partijen hebben een sterke en stabiele markt opgebouwd waarin goed wordt samenwerkt. InsurTechs zijn daar nu onderdeel van. Met elkaar vormen we de verzekeringsbranche. En hoewel InsurTechs nog niet het enorme personeels- en klantenbestand van de grote partijen hebben, zijn ze uitgegroeid tot een belangrijke speler op de markt. Natuurlijk is elke partij die daarin actief is een concurrent, maar we hebben elkaar nodig om tot nieuwe dingen te komen, zoals bij cyberverzekeringen is gebeurd. InsurTechs kunnen de branche op sleeptouw nemen, want hun kracht zit ‘m juist in efficiëntie, klantfocus en nieuwe dingen ontwikkelen.”

"Omarm technologieën en het datagedreven werken"

Mark van Hout

Welk effect hebben technologie en data op klantgerichtheid?

“Ik ben het niet eens met het beeld dat het gebruik van technologie en datagedreven werken het persoonlijke karakter aantast. Ik denk dat het de klantgerichtheid juist bevordert. Door technologie en data te gebruiken, kan een klant veel sneller specifieke en persoonlijke informatie over zijn verzekeringen krijgen. Een klant die via apps of portals snel en eenvoudig kan zien in welk stadium zijn aanvraag of schademelding zich bevindt of wat de status is van zijn verzekeringen en dat dus niet aan zijn makelaar hoeft te vragen, dat is toch hartstikke transparant en klantgericht? Ik denk dat veel klanten het fijn vinden controle te hebben over hun eigen situatie en willen dat alles zo snel mogelijk gaat. Met efficiënte processen houd je als makelaar bovendien meer tijd over om aan je klant te besteden. Ook daardoor ben je juist meer dan minder klantgericht. Dus ik zou tegen iedereen in de verzekeringsbranche willen zeggen: omarm technologieën en het datagedreven werken.”

Als ik je beluister dan heb je geen spijt van je overstap naar Superscript?

“Ik koos twee jaar geleden bewust voor een InsurTech als Super-script. Ik ben niet alleen heel erg geïnteresseerd in de vooruitgang in de verzekeringsmarkt, maar ik geloof oprecht dat dit de toekomst is. Hoe mooi is het om bij een partij te werken die daarin een voorbeeldfunctie heeft en laat zien dat je met efficiënte processen en een datagedreven werkwijze wel degelijk klantgericht kunt zijn? Ik geniet ook echt van de wijze waarop ik contact heb met klanten. Door online met hen in contact te zijn en niet één keer per jaar langs te gaan om de verzekeringsportefeuille door te nemen, ben ik veel beter op de hoogte hoe het met de klant en het bedrijf gaat. Ik heb ook niet het gevoel dat ik bij een makelaar werk die een paar goede developers in dienst heeft. Ik werk als broker bij een techbedrijf en dat bevalt mij inderdaad prima!”

Zoeken binnen VNAB