Kredietverzekering als middel om te groeien

Mirjam Weststrate, Kröller Boom

Kredietverzekering als middel om te groeien

Eerst was er corona, daarna de oorlog in Oekraïne. Samen met andere geopolitieke ontwikkelingen heeft dit gevolgen voor kredietverzekeringen, vertelt Mirjam Weststrate, Manager New Business & Business Development bij Kröller Boom. “De huidige situatie is voor iedereen een uitdaging.”

Wat is een kredietverzekering?

Mirjam: “Ondernemen is op een doordachte manier risico’s nemen, waarbij de continuïteit van een bedrijf geborgd wordt. De kredietverzekering is een instrument dat ondernemers kan helpen om op een bewuste en verantwoorde manier handelsrisico’s te nemen. Voor goederen die je verkoopt of de diensten die je verricht en waarbij betaling achteraf plaatsvindt, kun je het betalingsrisico verzekeren met een kredietverzekering. Kan een debiteur bijvoorbeeld vanwege faillissement niet betalen, dan kun je het schadebedrag claimen bij de verzekeraar.”

Hebben corona, de oorlog in Oekraïne, het tekort aan grondstoffen, de oplopende prijsdruk en andere geopolitieke ontwikkelingen impact op kredietverzekeringen? 

“Zeker! Toen corona uitbrak, nam het risico op faillissementen toe. De premies gingen omhoog, net als het eigen risico. Terwijl de limieten – het maximaal verzekerde uitstaande saldo per debiteur – juist omlaag gingen. Mede dankzij de steunpakketten van de regering bleven de faillissementen gelukkig uit. Ze waren zelfs historisch laag. Maar corona was nog niet voorbij of de oorlog in Oekraïne begon. Omdat veel grondstoffen uit Rusland en Oekraïne komen, had en heeft de situatie daar enorme gevolgen voor de supply chain. De inflatie neemt toe en de grondstofprijzen stijgen. Dit gaat ook weer gevolgen hebben voor de kredietverzekeringen.”

Welke ontwikkelingen verwacht je voor de korte termijn? 

“De huidige situatie is voor iedereen een uitdaging. De limieten moeten in veel gevallen omhoog, maar ik zie dat nog niet zo gemakkelijk gebeuren. Dat komt ook omdat de limieten worden gebaseerd op informatie uit voorgaande jaren en toen zaten we in de coronaperiode. Ik denk ook dat, mede door de inflatie, de prijs van kredietverzekeringen gaat stijgen. Dat zagen we in het begin van corona tenslotte ook gebeuren. Ik verwacht onder invloed van de personeelstekorten, het tekort aan grondstoffen en de oplopende financieringskosten, meer faillissementen. Het aantal loopt nu al lichtjes op.”

“Zet kredietverzekering in als middel om te groeien"

Heb je aanbevelingen voor de kredietverzekeringsbranche? 

“In de markt zie je een tweedeling. De bedrijven die al verzekerd zijn, willen dat heel graag zo houden en de groep niet-verzekerden stellen hun beslissing uit, omdat het aantal faillissementen nog laag is. Voor veel bedrijven vormen de ontwikkelingen in de supply chain een probleem. Ik adviseer ondernemers minder afhankelijk te zijn van een bepaalde regio of aanbieder en hun risico te spreiden. Dat vergroot hun onafhankelijkheid en daarmee ook hun betrouwbaarheid als leverancier van goederen. Verzekeraars kunnen met productinnovaties en nog meer maatwerkoplossingen de handel in kredietverzekeringen mogelijk blijven maken. Zelf zet ik een kredietverzekering trouwens niet uitsluitend in als oplossing voor het afdekken van faillissementsrisico’s, maar zeker ook als middel om bedrijven te laten groeien. Ik hoop dat verzekeraars die positieve insteek overnemen.”

Zoeken binnen VNAB