Het gezamenlijke prolongatieproces optimaliseren, verzekerbaarheid stimuleren en daarmee de klanttevredenheid verhogen. Dat zijn de doelstellingen van het programma Contract Zekerheid waarmee de VNAB eind vorig jaar van start is gegaan. Uit de evaluatie van de prolongatie van januari 2021 is naar voren gekomen dat VNAB leden nog niet tevreden zijn over de performance van de branche. Dit heeft geleid tot het programma Contract Zekerheid, waarmee ketenbreed een verbeterd werkproces zal worden ontwikkeld.
Aanleiding en terugblik
Na de roerige prolongatie van 1 januari 2020 hebben de VNAB, het Verbond van Verzekeraars en Adfiz de koppen bij elkaar gestoken. Dit heeft geresulteerd in een eerste analyse van de problemen en een aanzet om het prolongatieproces te verbeteren (publicatie ‘Prolongatie 2021: uitgangspunten en begeleidende richtlijnen). Natuurlijk niet iets waarmee alle problemen direct werden opgelost, maar wel een mooi ijkpunt om begin vorig jaar de evaluatie van de prolongatie van 1 januari 2021 op te pakken.
Uit de evaluatie is naar voren gekomen dat de beoogde oplossingsrichting start bij de ambitie om als branche gezamenlijk Contract Zekerheid als uitgangspunt te omarmen. Begin september hebben de sectie Verzekeraars en de sectie Makelaars in goed overleg besloten dat zij gezamenlijk optrekken om Contract Zekerheid als collectieve ambitie te willen realiseren, hetgeen een belangrijke stap is voor de Nederlandse coassurantiemarkt. Direct daarna zijn dan ook de voorbereidingen van start gegaan voor het programma Contract Zekerheid dat in december vorig jaar van start is gegaan.
Aanpak van plateau 1
Door middel van een sprintaanpak werden issues gesignaleerd, oorzaken vastgesteld en oplossingen ontwikkeld. De aanpak was gericht op zowel de realisatie van quick wins als op het plannen en ontwerpen van structurele innovaties. We zijn gestart met een groep van 6 leden (Meijers, Aon, Raetsheren van Orde, Allianz, Nationale-Nederlanden en HDI) die samen een stuurgroep en sprintgroep vormen. Het programma wordt geleid en gefaciliteerd door het projectteam bestaande uit programmamanager Olga van Son (o.a. 3 jaar werkzaam als interim COO bij HDI) en namens de VNAB Rob ter Mors en Denise Heijstek. Tijdens de eerste fase van het programma waren twee ervaren consultants van Turner (Susanne Chamalaun en Martijn Suiker) betrokken. De VNAB heeft gedurende het programma ook een continue afstemming met het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en NARIM.
Thema’s en backlog
Het prolongatieproces is opgedeeld in vier hoofdthema’s: portefeuillemanagement, onderhandeling, vastlegging en financiële afwikkeling. De items op de backlog zijn over deze vier thema’s verdeeld. Daarnaast zijn er ook enkele backlog items die als proces overkoepelend zijn ingedeeld. De totale backlog is opgesteld op basis van de rijke input die wij vorig jaar hebben opgehaald in de interviews en rondetafels. De uitkomsten van de analysefase vormen daarmee een belangrijke basis voor het Contract Zekerheid programma.
Resultaten: de tien principes van Contract Zekerheid én een aantal concrete hulpmiddelen
De belangrijkste oplevering van het programma is de vaststelling van de Contract Zekerheid principes die gaan helpen bij het tijdig opstellen van een polis en nota voor de klant. Met behulp van deze principes wordt gefaseerd gewerkt naar een samen vastgestelde ambitie. Om al op korte termijn het prolongatieproces te verbeteren, zijn ook concrete hulpmiddelen ontwikkeld. Deze hulpmiddelen kunnen de komende prolongatie worden toegepast door alle leden die daarvoor belangstelling hebben. De processtappen die voorafgaan aan de prolongatie vind je hieronder.